Charles Chaplin: Diktátor

Charles Chaplin: Diktátor

Charles Chaplin: Diktátor

Charles Chaplin je doslova synonymem pro lidově odlehčený filmový žánr grotesky. Avšak v jeho tvorbě groteska dominuje jen v krátkém úseku vymezeném léty 1914 a 1921, a do dějin světové kinematografie se nesmazatelně zapsal zejména svými kritickými satirami v čele se snímky typu Kid, Zlaté opojení, Světla ramp a právě Diktátor, jenž přes dobu svého vzniku - premiéra snímku se odehrála 15. října 1940, tedy něco více než rok před vstupem USA do 2. světové války - dodnes a asi i do budoucna zůstává nejlepším filmem reflektujícím jednu z nejtemnějších postav světových dějin - Adolfa Hitlera.
Charles Chaplin: Diktátor

Charles Chaplin: Diktátor

Nicméně cesta Charlese Chaplina ke zrodu filmu nebyla zdaleka tak přímočará, jak by se mohlo současnému diváku znát. Charles Chaplin začal psát svůj scénář již v roce 1938, ale byl od realizace stále odrazován, protože Německo bylo pro hollywoodská studia ekonomicky významný trh a tak, skutečné natáčení začalo až v září 1939, týden po vypuknutí války, a dotočen o šest měsíců později v době, kdy padla Francie - tuto skutečnost Chaplin reflektuje zejména ve slavné scéně, kdy si diktátor Tomanie Adenoid Hynkel pohazuje se zeměkoulí. Avšak hlavními a nejdůležitějšími scénami jsou plamenné a teatrální Hynkelovy proslovy, ve kterých Chaplin dokonale imitoval skutečné Hitlerovy projevy i s originálními grimasami a gesty.
Vlastní příběh, do kterého je satira německého vůdce zasazena, je postaven na zámeně Adenoida Hynkela s židovským holičem z ghetta, jenž po válečném zranění v 1. světové válce stráví 20 let v nemocnici tak, že se nedozví o nových značně absurdních poměrech s šikanou obyvatel židovského ghetta. Chaplin ale ve své vizi nedokázal dohlédnout až do samého konce tzv. konečného řešení a nezáživné a na děj chudé scény z ghetta proložené pro oživení několika ukázkami z Chaplinova groteskního umu, byť scéna holení v rytmu Brahmsova Uherského tance patří mezi Chaplinova vůbec nejlepší, společně pak s lehce patetickým závěrem, kdy židovský holič zaměněný s diktátorem Hynkelem po okupaci Rakouska káže mír a lásku, celkově snižují jinak vysoké kvality filmu. Avšak přese všechny výhrady se musí uznat, že toto zrcadlo pravdy nedokázal Adolfu Hitlerovi nasadit nikdo lépe.
A byť Diktátor dnes stojí trochu v pozadí za Chaplinovými němými počiny (Diktátor je vůbec první Chaplinův plně ozvučený film) byl ve své době divácky vůbec nejoceňovanější a krom zisku 2 mil. $ si odnesl i pět nominací na Oscary.
The Great Dictator, USA 1940, 124 min.
režie: Charles Chaplin
scénář: Charles Chaplin