Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Kanadský režisér Denys Arcand ve snímku Doba temna uzavřel svou volnou trilogii na téma postavení jedince v moderní společnosti - prvním filmem z tohoto Arcandova cyklu byl snímek z roku 1986 Úpadek amerického impéria, druhým pak jeho nejslavnější snímek z roku 2003 Invaze barbarů, jenž byl oceněn i Oscarem za nejlepší cizojazyčný film, třemi francouzskými Césary, a dvěma cenami z Cannes. V Době temna pak Arcand udržuje tuto vysoce nasazenou kvalitativní laťku a jeho film se vyznačuje inteligentním humorem s přesahem k ironii a satiře.
Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Film je postaven na postavě pětačtyřicetiletého úředníka Jean-Marca Leblanca, jenž zažívá krizi středního věku, kdy si nerozumí ani s manželkou, ani se svými dvěma pubertálními dcerami, ale nedokáže se ani vyrovnat s tím, že se nestal ani hercem, ani filozofem či spisovatelem a ani není charismatickým svůdcem žen, ale je jen úředník sociálního odboru, který není schopen nikomu pomoci. Marc si tak vytvoří virtuální svět, ve kterém umí krásně zpívat, je charismatický,
Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

obdivovaný a zcela neodolatelný pro ženy, jež tvoří jeho soukromý harém, kam patří slavná kanadská modelka, televizní moderátorka, ale i jeho lesbická kolegyně či jeho šéfová. Avšak poté, co jeho cílevědomá manželka, jež se kariérně, finančně ale i jako osobnost zcela emancipovala jako realitní makléřka, nakrátko uteče se svým milencem do Toronta, Marc si pomalu začne uvědomovat, že jeho virtuální milenky nemohou naplnit jeho lidské citové potřeby a rozhodne se vyzkoušet rychloseznamku. - Ale Marc jako úředník bez většího majetku, bez auta vyšší třídy a bez osobního charismatu není zrovna idolem atraktivních žen a zaujme jen Béatrici, která však v Marcovi, oproti jeho očekávání, nespatřila svého milence, ale jen svého panoše - Béatrice je totiž královnou ve hře realisticky imitující středověk a poté, co se Marcovi jakožto panošovi podaří oproti všem očekáváním a souhrou mnoha náhod porazit v souboji černého rytíře, dovolí mu Béatrice políbit ruku.
Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Tento jistě ponižující zážitek je však posledním impulsem, aby Marc definitivně vystřízlivěl, zbavil se svých imginárních milenek, dal výpověď z práce a odstěhoval se od manželky a dcer do malé chaty u moře, kterou zdědil po svém otci. Marcovo osobní vystřízlivění je však i zlomem ve způsobu vyprávění, kdy se ukáže, že Marc, který byl doposud zobrazován jako oběť jak příliš ctižádostivé ženy, odcizených dcer či neosobní práce, není tak docela bez viny a to, že si nerozumí se svou ženkou, s kterou již několik let neprovozoval manželský sex, bylo způsobeno právě tím, že se uzavřel do svého imaginárního světa.
Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

Denys Arcand: Doba temna

L'âge des ténèbres, Francie / Kanada 2007, 104 min.
režie: Denys Arcand
scénář: Denys Arcand
kamera: Guy Dufaux
hudba: Philippe Miller
Marc Labrèche … Jean-Marc Leblanc, Sylvie Léonard … Sylvie Cormier-LeBlancová, Caroline Néron … Carole Bigras-Bourqueová, Macha Grenon … Béatrice de Savoieová, Emma de Caunes … Karine Tendanceová, Didier Lucien … William Chérubin, Rosalie Julien … Laurence Métivierová, André Robitaille … Gilles Sansregret, Hugo Giroux … Thorvald, Diane Kruger … Véronica