Ettore Scola: Rodina

30. Leden 2009
Ettore Scola: Rodina

Ettore Scola: Rodina

Filmovou formu historické ságy si Ettore Scola vyzkoušel již v roce 1983 ve svém velezdařilém němém snímku Tančírna, ve pouze za pomoci kombinace hudby a tance vyjádřil velmi složité sdělení pomíjivosti času, společenských hodnot i samotného života jedince. O čtyři roky mladší snímek Rodina pak na Tančírnu do značné míry navazuje s tím, že původní časový úsek 50 let Scola rozšířil na roků 80 tak, že v příběhu římské rodiny nepřímo vyjádřil osudy i zvraty celé Itálie ve 20. století.
Ettore Scola: Rodina

Ettore Scola: Rodina

Nicméně se právě v přímém srovnání s Tančírnou nelze nezeptat, co se nám vlastně Scola ve snímku Rodina snažil říci - formu historické ságy jako takové, potažmo i statické kulisy, kdy je děj Rodiny hermeticky uzavřen v několika pokojích římského bytu, zcela vyčerpal a současně i uzavřel v Tančírně. Tedy scénář i vlastní zpracování tak nese nejen mnoho znaků vlastního opakování se, ale i bezradnosti, jak oněch 80 roků, s a priori danými scénami rodinné fotografie z počátku století, respektive z poloviny 80. let, vyplnit.
Ettore Scola: Rodina

Ettore Scola: Rodina

A Ettore Scola se vydal cestou sice možná nejosvědčenější, avšak současně i nejbanálnější - cestou nenaplněné lásky ústřední postavy Carla a klavírní virtuosky Adriany tak, že se nelze nevyvarovat srovnání s formou typického televizního seriálu 80. let, kterou ostatně důvěrně známe z mnoha variací někdejší československé televize.
La Famiglia, Itálie / Francie 1987, 120 min.
režie: Ettore Scola
scénář: Graziano Diana, Ruggero Maccari, Furio Scarpelli, Ettore Scola
hudba: Armando Trovajoli
kamera: Ricardo Aronovich
Emanuele Lamaro … Carlo, as a child, Andrea Occhipinti … Carlo as a young man, Vittorio Gassman … Carlo, as a man/Carlo's grandfather, Cecilia Dazzi … Beatrice, as a girl, Stefania Sandrelli … Beatrice, Jo Champa … Adriana as a young woman, Fanny Ardant … Adriana, Joska Versari … Giulio, as a child, Alberto Gimignani … Giulio, as a boy, Massimo Dapporto … Giulio, as a boy, Carlo Dapporto … Giulio, as a man, Consuelo Pascali … Adelina, as a child, Ilaria Stuppia … Adelina, as a girl, Ottavia Piccolo … Adelina