Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Scénář k filmu Farářův konec začal Josef Škvorecký psát v roce 1965 a to na základě dávné vzpomínky na novinový článek z raných 50. let, kdy v jedné horské vesnici ve východních Čechách se jeden podvodník po osm měsíců vydával za katolického faráře. To Škvoreckého inspirovalo k sepsání takřka pohádkového příběhu o boji dobra ztělesněným farářem, jehož lze ve filmu ztotožnit s postavou Ježíše Krista, a zla, ztělesněného ateistickým učitelem, jenž silně podléhal marx-leninskému materialismu a jeho postava měla předobraz jak v Jidášovi, tak v Pilátovi. Tato dvojice je dále doplněna o postavu svůdné Majky, jež v místní vesnici plnila úlohu lehké děvy, ale po příchodu faráře obrátila svůj život naruby, stala se vroucí křesťanskou, jež faráře milovala čistě platonickou láskou a neopustila jej ani poté, co vyšla najevo pravá farářova identita a to, že není vysvěcený kněz ale pouhý kostelník. Majka pak má svůj předobraz v novozákonní Máří Magdaléně. Z dalších herců ve své roli vynikala zejména Helena Růžičková, jež si ve filmu zahrála zcela odlišný charakterový typ, než jaký hrála v pozdějších lascivních komediích.
Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Všechny tyto tři ústřední role, pak Škvorecký psal přímo na tělo konkrétním hercům - postavu Kostelníka Vlastimilu Brodskému, Majky Janě Brejchové a Kantora Janu Libíčkovi. Scénář nakonec Škvorecký dopsal s pomocí Evalda Schorma v roce 1968. V létě pak započalo samotné natáčení, které se odehrávalo zejména ve vesnici Počepice ve středních Čechách, kde, jak Škvorecký zjistil, o padesát let dříve sloužil jako kněz jeho strýc. Ba dokonce v sousedních Sedlčanech objevil na místním hřbitově hrob svých předků.
Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Poslední klapka natáčení padla 20. srpna 1968, tedy v předvečer okupace Československa vojsky pěti spřátelených zemí. Poté se ještě 10. ledna 1969 odehrála premiéra pro vybrané publikum, ale poté byl film zakázán a to až do 1. října 1990, kdy se uskutečnila obnovená premiéra. Film byl dále promítán na festivalu v Cannes, ale publikum zjevně nepochopilo ironii a satiru s velmi vizionářskými vidinami toho, co bude v Československu následovat v dalších letech, a tak tato perla československé nové vlny festivalem prošla bez většího ohlasu.
Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

Evald Schorm: Farářův konec

V roce 1968 Škvorecký scénář přepsal do podoby novely, jež ještě stačila být vydána a to v cenzorsky méně hlídaném královéhradeckém nakladatelství Kruh. Další Škvoreckého titul Tankový prapor, jenž na své vydání čekal již od roku 1954, se však již vydání nedočkal a na poslední chvíli byla rozmetána jeho sazba v tiskárně.
Farářův konec, Československo 1969, 98 min.
námět: Josef Škvorecký
režie: Evald Schorm
scénář: Josef Škvorecký, Evald Schorm
kamera: Jaromír Šofr
hudba: Jan Klusák
kostýmy: Svata Sophová
Vlastimil Brodský … Kostelník, Jan Libíček … Kantor, Jana Brejchová … Majka, Josefa Pechlátová … Babička, Helena Růžičková … Hospodyně, Eva Řepíková … Dívka, Marie Landová … Dívka, Jaroslav Satoranský … Toník, Vladimír Valenta … Hospodář, Martin Růžek … Bílý biskup, Vladimír Jedenáctík … Vandrák, Guye Cheick … Černý biskup, Václav Kotva … Jan, Jiří Lír … Hejtman, Pavel Bošek … Principál, Jan Cmíral … Kovář, Jan Schmid … Dráb, Antonín Pražák … Hasič, Jiří Sýkora … Montér, Ivan Kraus … Montér