Ichi The Killer

Ichi The Killer

Ichi The Killer

Ichi The Killer není typem snímku určeným pro širokou veřejnost, ba přeexponované násilné scény, na kusy rozsekaná lidská těla, mučení, řezání, polévání rozpáleným fritovacím olejem, napichování na háky, to vše tvoří celek, který nevyžaduje ani tak silné nervy jako inteligenci a odstup, aby bylo možné vychutnat si skutečný podtext - parodii s velmi vyhraněným humorem až na dřeň, který lze shrnout v životní tužbě sado-masochistického psychopata Kakihary: těším se, že má smrt bude hodně bolet.
Ichi The Killer

Ichi The Killer

Jistě, s příběhem bez kladného hrdiny, kde nejpozitivněji je divákovi vykreslen masový vrah Ichi, jenž poté, co zabil své rodiče, je pomocí hypnózy ovládán jako stroj na zabíjení, který se dokáže sexuálně ukojit, jen když své „partnerce“ podřízne krční tepnu, není možno se ztotožnit ani na úrovni původní komixové předlohy. Avšak odpoutáme-li se od expresivně ztvárněného násilí, bez zbytečných střihů, jež by před okem diváka zakryly nejhrůznější scény, získáme filmový snímek opravdu nevšedních filmových i výtvarných kvalit s velkým uměleckým přesahem koketujícím s pop-artem.
Ichi The Killer

Ichi The Killer

Ba, celý snímek postrádá slabého místa a svým způsobem jej lze položit nejen za filmový skvost, ale i vzor pro současnou evropskou kinematografii, jež jako celek již několik let hledá a nenalézá sama sebe, svíjí se v křečovitosti, vyumělkované kýčovitosti a patosu.
Ichi The Killer

Ichi The Killer

Je sice těžké dávat za vzor naprosto upřímné herecké výkony postav sado-masochistických vrahů bez náznaku citů i žaludku; perfektně zvládnutou kameru Hidea Yamamota, jenž vyznění svých dlouhých nesestříhaných záběrů podřizuje výtvarnému vyznění; navenek velmi jednoduchý scénář Sakichi Satôa, který se sice nese v leitmotivu všichni zemřete, nicméně obsahuje řadu odboček pro dokonalé „poznání“ psychologie psychopatické osobnosti; až po dokonalou režii Takashiho Miikeho tak, že fenomén japonské a korejské kinematografie, jež v posledních letech pravidelně oslňuje evropské diváky, ale i sbírá ocenění na prestižních filmových festivalech, má své silné opodstatnění.
Koroshiya Ichi (殺し屋1), Japonsko / Hong Kong / Jižní Korea, 2001, 129 min.
předloha: Hideo Yamamoto
režie: Takashi Miike
scénář: Sakichi Satô
hudba: Karera Musication, Seiichi Yamamoto
kamera: Hideo Yamamoto
Tadanobu Asano … Kakihara, Nao Omori … Ichi, Shinya Tsukamoto … Jijii, Paulyn Sun … Karen (as Alien Sun), Susumu Terajima … Suzuki (as Sabu), Shun Sugata … Takayama, Toru Tezuka … Fujiwara, Yoshiki Arizono … Nakazawa

Ichi The Killer

Ichi The Killer

Ichi The Killer