Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Dánská kinematografie získala v uplynulých dvou dekádách obrovské renomé kdy jména dánských režisérů à la Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen, Bille August, Nils Malmros, Susanne Bier, Åke Sandgren či Per Fly bývají zmiňovány jako hlavní hvězdy většiny světových festivalů, potažmo značka dánského filmu bývá vnímána jako záruka kvality, diváckého úspěchu ale i sarkastického a černého humoru bez zbytečného patosu. A plně v intencích této značky se pohybuje i film méně známého režiséra Henrika Rubena Genze, Ukrutně šťastni, jenž se v rodném Dánsku, kde si od domácí akademie filmových tvůrců a kritiků odnesl třináct trofejí, ale i ve světě, kde krom jiného získal v Karlových Varech cenu za nejlepší film či v Chicagu cenu za nejlepší režii.
Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Snímek Ukrutně šťastni se odehrává v reáliích současného Dánska, ale co do tématu parafrázuje jak westernové filmy z divokého západu, tak filmové horory z dílny britského Alfreda Hitchcocka a současně i navozuje mysteriózní atmosféru ne nepodobnou té od americké ikony nezávislého filmu Davida Lynche:
Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Policista Robert je v rámci svého služebního trestu - vytáhl zbraň na svou manželku, kterou přistihl inflagranti se svým policistickým kolegou - dočasně odvelen z Kodaně do malého městečka Skarrildu ležícího uprostřed bažin V Jutsku. Jak ale záhy zjišťuje, navenek ospalé a nudné město ale i okolní mokřady skrývají nejedno tajemství a svérázní obyvatelé nad zákony nadřazují své vlastní pojetí společenských pravidel tak, že jako konstábl má mezi obyvateli jen minimální autoritu. A události se brzy dávají do pohybu - krásná Ingerlise si Robertovi stěžuje na to, že ji její manžel Jörgen bije a týrá, ale odmítá to vypovědět oficiálně. Robert po jedné hádek, kdy se malá Ingerlisina dcera toulá nočními ulicemi, vtrhne do jejího domu, Jörgena najde opilého a spícího na schodech a Ingerlise zbitou a ležící v posteli. Ta jej načne svádět, což končí vášnivým sexem, který právě v okamžik Ingerlisina vyvrocholení, přeruší Jörgen, jenž se probral z opileckého spánku. Robert se snaží zachránit choulostivou situaci a rozvášněné Ingerlise přikryje ústa polštářem, přičemž ji udusí.
Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Začíná se tak rozvíjet psychologická zápletka s humorem černým jak saze, kdy má Robert vyšetřit vlastní vraždu, hlavím podezřelým je Jörgen, ale místní doktor přesvědčí Roberta, aby přistoupili na verzi s náhlou zástavou srdce, kdy si nikdo nepřeje oficiální policejní vyšetřování kriminálkou z okresního města. Robert pak druhý den po urychleném pohřbu nachytá místní obyvatele, jak se právě chystají Jörgena popravit a pohřbít jej v bažině. Večer se Robert a Jörgen opijí a dojde k hádce, kdy Jörgen prozradí, že zná pravdu. - Robert jej zastřelí a jeho tělo schová v tentýž bažině, ze které jej ještě před pár hodinami zachránil. Ráno je ale překvapen příjezdem kriminálky, kterou zavolá osiřelá Ingerlisina dcera s tím, že tatínek se večr nevrátil domů. - Jörgen byl zastřelen přímo v Robertově domě, všude byly stopy krve, ale ostatní obyvatelé městečka tyto stopy ze záhadných důvodů uklidili. Přesto však v rámci pátrání dojde i k prohledání bažiny, ale krom Jörgenova těla je nalezeno i tělo bratrance policejního inspektora. Ten má máslo na hlavě, protože bratrance do městečka uklidil kvůli jeho drogové aféře a proto Robertovi nabídne verzi, že Jörgen a bratranec zemřeli na infarkt.
Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Vše spěje do šťastného finále, kdy si Robert v městečku odpyká svůj trest a chystá se vrátit do Kodaně. - S tím ale nesouhlasí ostatní obyvatelé a Robertovi, který byl obeznámen s nejedním tajemstvím městečka, nedovolí odjet s tím, že ví, kdo zavraždil Ingerlise i Jörgen. Robert se tak nechtěně stává jedním z nich.
Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni

Henrik Ruben Genz: Ukrutně šťastni