Irena Pavlásková: Zemský ráj to na dohled

Vilma Cibulková, Miroslav Etzler

Vilma Cibulková, Miroslav Etzler

Film Zemský ráj to na pohled je po snímku Smradi již druhou literární adaptací díla spisovatelky a disidentky Terezy Boučkové. V obou případech je námět čerpán z autobiografické povídkové sbírky Indiánský běh a současně Boučková u obou filmů sama napsala i scénář. - Původní literární námět Boučková značně upravila pro potřeby filmu s tím, že indiánská jména jednotlivých hrdinů nahradila civilními jmény a namísto pohledu vypravěčky, jež je v literární podobě jejím alter egem, používá rovinu příběhu, který je vyprávěn sám o sobě.
Tereza Voříšková

Tereza Voříšková

Režie Smradů se ujal Zdeněk Týc a film celkem zabodoval u filmové kritiky, kdy krom jiného získal Ivan Trojan ocenění Český lev za nejlepšího herce v hlavní roli. Režie filmově o úroveň kvalitnějšího Zemského ráje to na pohled se ujala Irena Pavlásková, jež se dle mého názoru na rozdíl od Týceho mnohem lépe ztotožnila s námětem a scénářem tak, že celý film působí velmi kompaktním dojmem a je evidentní, že jej jako režisérka dělala s láskou. - A na této vlně se nese i výkon zúčastněných herců, ze kterých excelovala zvláště Vilma Cibulková, jež ve filmu ztvárnila svou asi vůbec nejlepší roli. Ale Pavláskové se podařilo vyvést z léty zajetých kolejí i další herce a výkony například Miroslava Etzlera, Terezy Voříškové či Ondřeje Vetchého jsou ze zcela jiné kategorie, než jaké jsou tito herci zvyklí podávat v seriálech i filmech, jež točí jak na běžícím pásu a kdy jejich postavy pouze mění jména ale nikoliv své osobnosti.
Jiří Dvořák, Barbora Seidlová

Jiří Dvořák, Barbora Seidlová

Spisovatelka a disidentka Tereza Boučková napsala svou novelu Indiánský běh v roce 1988 a to jako nepřímou reakci na autobiografický román svého otce Pavla Kohouta Kde je zakopán pes z roku 1987. Boučková se v něm rozhodla zveřejnit značně odlišný pohled na svůj život, který byl poznamenán tím, že ji, její matku i dva starší sourozence Pavel Kohout sice opustil, příliš se o ně nestaral, a po své emigraci do Rakouska s rodinnou přerušil veškeré kontakty, zcela jiného názoru však byla tajná policie a komunistický aparát, jenž celé rodině kladl překážky ať již v podobě nemožnosti studovat, najít si slušné zaměstnání ale i zasahoval do osobního života. A tak zatímco byl a dodnes je Pavel Kohout jakožto někdejší komunista a vášnivý obdivovatel Stalina považován za morální osobnost, jeho děti žily takřka na úrovni bídy s častou šikanou ze strany tajné policie.
Ondřej Vetchý

Ondřej Vetchý

Základní téma filmu jsou mezilidské vztahy, a to ať již mezi matkou Martou a jejími dvěma dcerami Gábinou a Majdou, tak s otcem Petrem Hánou či matčinými milenci - Mirkem, Tomášem a Janem. Primární jsou ale role matky a dcer tak, že díky výborné režii i hereckému ztvárnění, s jakým jsou tyto postavy podány, jsem se u několika recenzí setkal s značením tzv. ženského filmu, což je označení značně vzdálené od skutečného významu i podtextu filmu. Rovněž bývá v jednotlivých recenzích zdůrazňováno, že postava Petra Hány má svůj předobraz v Pavlovi Kohoutovi, a postava Jana zase ve Václavu Havlovi, což je sice pravda, ale filmu mají tyto postavy marginální úlohu a jistá dávka skandalizace, kdy tyto filmové postavy nelze označit za zrovna pozitivní, neodpovídá jejich skutečnému významu.
Dana Marková, Tereza Voříšková

Dana Marková, Tereza Voříšková

Dana Marková, Tereza Voříšková, Vilma Cibulková

Fenomén retrokomedií zažívá jak u nás tak v celém bývalém východním komunistickém bloku obrovský divácký úspěch, který co do počtu diváků ale i co do počtu vzniklých snímků dalece překračuje filmy, jež se na roky komunistické diktatury s policejním státem i jednostranným pohrdáním zákonů a spravedlnosti dívají realisticky či dokonce kriticky. České „ostalgické“ filmy jsou určeny jen pro českého diváka a s výjimkou snímku Kolja Jana a Zdeňka Svěrákových nemají šanci, že by jim porozuměl i divák zahraniční. A Zemský ráj to na pohled má mnohem blíže než k lascivním ostalgickým komediím à la Báječná léta pod psa, Pelíšky či Občanský průkaz právě ke Koljovi, kdy ústřední příběh matky a dvou dcer v době ne nepodobné atmosféře z absurdního divadla je přenositelný i k divákovi, který není zatížen českou minulostí. - Paradoxem též je, že Zemský ráj to na pohled nejvíce zabodoval na mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě, odkud si přinesl čtveřici cen, krom jiného byla oceněna Vilma Cibulková jako nejlepší herečka. A paradoxem proto, že film začíná v srpnu roku 1968, kdy ruská okupační armáda není ve filmu vítána jako zvaný host.
Zemský ráj to na pohled, Česká republika 2009, 114 min.
námět: Tereza Boučková (novela Indiánský běh)
režie: Irena Pavlásková
scénář: Tereza Boučková
kamera: Diviš Marek
hudba: Jiří Chlumecký
kostýmy: Jiří Chlumecký
Vilma Cibulková … Marta, Tereza Voříšková … Gábina, Dana Marková … Majda, Miroslav Etzler … Mirek, Jiří Dvořák … Petr Hána, Barbora Seidlová … Lenka, Jan Zadražil … Tomáš, Ondřej Vetchý … Jan Pavel, Jan Hartl … režisér Kováč