Jan Švankmajer: Otesánek

Jan Švankmajer: Otesánek

Jan Švankmajer: Otesánek

Jana Švankmajera si s pojmem „český film“ asociuje asi jen několik filmových labužníků, nicméně vydáme-li se do světa, ať již jakýmkoliv směrem, dostaneme k této asociaci příměr právě a jen a pouze v jeho díle a osobě, jakožto celosvětového unikátu a jednoho z posledních surrealistických mohykánů, jehož dílo i poselství je srozumitelné a vyhledávané na všech obydlených kontinentech. S jistou dávkou zlehčení si česká kinematografie zachovává své vysoké renomé, tak jak si jej vybudovala v druhé polovině 60. let, právě skrz Jana Švankmajera.
Jan Švankmajer: Otesánek

Jan Švankmajer: Otesánek

Asi není čtenáře, který by neznal, nečetl či nikdy neslyšel jednu z mála vrcholných českých pohádek, jež se skrz svého vypravěče Karla Jaromíra Erbena, může směle postavit i Christianu Andersenovi či břím Grimmům, Otesánek. Tato naturalistická pohádka s mnoha hororovými prvky je však pro svou neuchopitelnost opomíjena tak, že synonymem pro české pohádkářství se stal Hloupý Honza Boženy Němcové, což je snad pro českou mentalitu v mnohém příznačné. Švankmajerův filmový počin Otesánek lze tedy v této souvislosti brát i jako rehabilitaci české lidové slovesnosti.
Jan Švankmajer: Otesánek

Jan Švankmajer: Otesánek

Co do kvalit filmových je charakteristika Švankmajerova díla, ať v podobě krátko tak dlouhometrážních filmů, nošením dříví do lesa, nicméně, ve „Švankmajerovi“, jakožto samostatné filmové kategorii, se již tradičně snoubí filmové prostředky hraného filmu s prostředky výtvarnými, které si již samy o sobě zaslouží pozornost pro své umělecké hodnoty, které již samy o sobě činí ze Švankmajera živoucí legendu, a nosný příběh jež neoddělitelně pojí realitu s snovými představami a přeludy do surrealistických poloh s nepostradatelným erotickým podtextem.
Děj tradiční pohádky Otesánek Švankmajer umístil bez větších posunů do současných reálií, kde Karel Horák v roušce černého humoru dá své ženě Boženě čerstvě vykopaný a lehce osekaný pařez s tím, že je to její dítě. Ke svému údivu a následně ještě většímu zděšení, jej jeho manželka přijme jako opravdové dítě, byť nyní musí pro sousedy osm měsíců předstírat těhotenství - Otík se narodil nedonošený, než si bude moci dítě odvézt domů tak, aby nevzbudila nežádoucí podezření.
Další děj se rozvíjí v intencích původního příběhu, kdy nenasytný Otesánek sní nejprve kočku, pošťáka a poté i sociální pracovnici tak, že je svými rodiči, jež jej přes jeho zrůdnost nedokážou jako své stále ještě nemluvně zabít, zavřen do sklepa, kde jej však dále krmí malá Alžbětka, nejprve zbytky jídla od rodinného stolu, později vším, co doma najde, až nakonec je jako potrava vylosován starý soused a osmdesátiletý sexuální zvrhlík, jenž by rád Alžbětku poznal poněkud blíže, než vzájemný věk připouští, pan Žlábek, poté Otíkův otec a máma.
Pochopitelně, že ztrácející se lidé, neušli jak pozornosti policie tak zbývajících sousedů - Alžbětčina máma se zabarikáduje s celou rodinou ve svém bytě tak, že Alžbětka nemůže Otíkovi nalákat další živoucí potravu a Otík je nucen se vrhnout hlávky zelí, které na dvoře činžáku pěstuje paní správcová. A právě scénou s paní správcovou jež s touhou po pomstě v očích, s motykou v ruce a neblahým tušením o původci této krádeže, kdy ji Alžbětka neprozřetelně prozradí konec pohádky o Otesánkovi, vpadá do sklepa, film končí…
Otesánek, ČR/UK 2000, 127 min.
námět: Jan Švankmajer, Karel Jaromír Erben
režie: Jan Švankmajer
scénář: Jan Švankmajer
kamera: Juraj Galvánek
hudba: Carl Maria von Weber (předehra k opeře Čarostřelec)
kostýmy: Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová
výtvarník: Jan Švankmajer (rekvizit a dekorací), Eva Švankmajerová (kresleného filmu a kostýmů)
střih: Marie Zemanová
Jaroslava Kretschmerová … matka Alžbětky paní Štádlerová, Veronika Žilková … Božena Horáková, Jan Hartl … Karel Horák, Pavel Nový … František Štádler, Kristina Adamcová … Alžbětka, Dagmar Stříbrná … paní správcová, Zdeněk Kozák … pan Žlábek, Gustav Vondráček … pošťák Mládek, Arnošt Goldflam … gynekolog, Jitka Smutná … sociální pracovnice Bulánková, Jiří Lábus … policista, Radek Holub … mladý pošťák, Jan Jiráň … Karlův kolega, Zdeněk Palusga … uniformovaný policista, František Polata … tajný policista, Václav Ježek … tajný policista, Marie Marešová, Anna Wetlinská, Vojtěch Bernatský, Tomáš Hanák, Jiří Macháček
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.5 (2 hlasy)