John Cameron Mitchell: Shortbus

John Cameron Mitchell: Shortbus

John Cameron Mitchell: Shortbus

Přijetí snímku Shortbus homosexuálně angažovaného režiséra Johna Mitchella se asi dle všech očekávání setkal s velmi rozporuplným přijetím, počínaje velkou publicitou při své loňské premiéře na festivalu v Cannes, přes ocenění na mnoha světových festivalech, až po velmi vlažné přijetí na straně divácké veřejnosti. V České republice se de facto promítal jen v rámci festivalu Mezipatra, řekněme s nadprůměrně tolerantním sociálním vzorkem. Hodnocení obecně pak balancuje na stupnici mezi prvopočátečním šokem a nudou, kdy poměrně zdařile postavená výchozí zápletka je utopena v příliš násilném boření tabu a zejména křečovitými nehereckými výkony vesměs z řad přátel režiséra, civilně hudebníků a DJů.
John Cameron Mitchell: Shortbus

John Cameron Mitchell: Shortbus

Méně znamená často více a dlouhé záběry onanie, koitů i ejakulací, pro které je snímek zařazován do kategorie porna, začínají nejen záhy nudit, ale zejména odvádějí od vlastního leitmotivu v podobě všudepřítomné sexuální frustrace, ale i krize lidských vztahů, pro které jsou východiskem hromadné orgie každovečerně se odehrávající v brooklynském klubu Shortbus. Avšak mimo tyto pornografické výjevy, či lépe filmový exhibicionismus a provokace, není v
John Cameron Mitchell: Shortbus

John Cameron Mitchell: Shortbus

Shortbusu přítomna žádná hlubší idea, či umělecká koncepce, která by tyto velmi kontroverzní prostředky odůvodnila. Ba vyjmeme-li detailní záběry ztopořených penisů či lízání ženských pohlavních orgánů (ve snímku jeden z těchto záběrů ve své heterosexuální premiéře „zahrál“ i sám režisér), zůstane nám jen velmi neuměle a násilně znetvořené torzo již tisíckrát filmovaně zpracované krize dvou milenců. Bez hlubší sondy i bez psychologické podstaty - de facto bez přechodu jsou v jeden okamžik všichni zúčastnění šťastní, zamilovaní a sexuálně ukojení, aby se v vzápětí zmítali pod tíhou svých problémů v sexuální frustraci a citové nevyrovnanosti.
John Cameron Mitchell: Shortbus

John Cameron Mitchell: Shortbus

Přes značně ochablou režii a velmi nevěrohodné herecké výkony, Shortbus disponuje velmi zdařilými výtvarnými nápady - jednotlivé scény jsou odděleny průlety nad papírovou maketou Brooklynu, či kvalitním hudebním pozadím - z produkce zúčastněných herců, kdy tyto prvky samy o sobě stojí za to obít se trpělivostí a Shortbus shlédnout.
Shortbus, USA 2006, 101 min.
režie: John Cameron Mitchell
scénář: John Cameron Mitchell