Juraj Herz: Morgiana

„Náhoda číhá na náš rozum jako černá kočka před dveřmi, o kterou ve spěchu klopýtne noha, kráčející s takovou sebejistotou.“
Juraj Herz: Morgiana

Juraj Herz: Morgiana

Juraj Herz je přes svůj široký záběr napříč všemi filmovými žánry synonymem zejména svých tří filmů z přelomu 60. a 70. let - Spalovače mrtvol /1968/, Petrolejových lamp /1971/ a Morgiany /1972/. Tyto snímky krom silné vazby na původní literární předlohu pak navíc i pojí příznak posledních zástupců nové československé vlny. - Právě Morgiana bývá označována jako labutí píseň před nástupcem tzv. normalizace - tedy politické i umělecké cenzury, hromadnými zákazy a exody předních filmových tvůrců do zahraničí tak, že takřka všechny kvalitní filmy 60. let byly po následující dvě dekády před divákem ukryty do trezoru.
Juraj Herz přistupuje k literárním námětům, které stojí v pozadí drtivé většiny jeho snímků, s velkou citlivostí a bez závaznějších škrtů či snahy o vlastní interpretace. A nejinak je tomu u Morgiany, kdy se Herzova invence co do úprav původní novely Alexandra Grina, Jessie a Morgiana, omezila na postavu vypravěče - hororově laděný příběh jednovaječných dvojčat je tak v jeho podání vyprávěn černou kočkou Morgianou.
Herzovi se podařilo zachovat původní psychologickou atmosféru příběhu s leitmotivem pokusu temné Viktorie zavraždit svou krásnou a veselou sestru Kláru, která úspěšně balancuje mezi hororem a snovou fantazií. Výsledný dojem však strhává nedotažená koncepce kočky, která měla být, avšak nestala se, ústřední postavou filmu. Podobně nepříliš šťastnou byla volba hereckého obsazení v čele s dvojrolí Ivy Janžurové, která sice oslnila v Petrolejových lampách, avšak v Morgianě ji chyběla silná osobnost hereckého partnera, který by ji podobně jako Petr Čepek v Lampách dokázala vést a nedovolila jí sklouznout se k její mnohem přirozenější komediální poloze.
Námět: Alexandr Grin (Jessie a Morgiana)
Režie: Juraj Herz
Scénář: Vladimír Bor, Juraj Herz
Kamera: Jaroslav Kučera
Hudba: Luboš Fišer
Kostýmy: Irena Greifová
Hrají: Iva Janžurová .... Klára / Viktorie, Josef Abrhám .... Marek, Nina Divíšková .... Otýlie, Petr Čepek .... Glenar, Josef Somr .... opilec, Jiří Kodet .... Bessant, Jiří Lír .... důstojník, Ivan Palúch .... Karel, Zuzana Fišárková .... Mercedes, Marie Drahokoupilová .... Alžběta, Jana Sedlmayerová .... Eva, Karel Augusta .... dr. Mayer, Václav Vondráček .... správce, Olga Przygrodská .... mladá služka, Jana Posseltová .... ošetřovatelka, Stanislava Hojsáková .... Rosa, Drahomíra Fialková .... Nela, Gabriela Preissová .... Gerda, Jan Vlček .... výčepní, Renata Vlčková .... posluhovačka
Československo 1971, 103 minut