Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

V roce 2008, tedy čtyři roky po jejím úmrtí, měl ve francouzských kinech premiéru životopisný film Sagan, jež pojednává o v rodné Francii čtenářsky velmi oblíbené spisovatelce a dramatičce Françoise Saganové. - Saganové knihy, byť měly spíše klesající kvalitu a jejím nejoceňovanějším dílem byla její prvotina, novela Dobrý den smutku z roku 1954, který napsala ve svých sedmnácti letech, měly vždy vysokou prodejnost, ale ještě většího věhlasu Saganová dosáhla svým osobním životem, kdy její bohatý bisexuální život, drogové i alkoholové eskapády, láska k rychlým autům i rozhazování peněz doslova celými hrstmi byl častým námětem bulváru. Snímek Sagan, v českých kinech uvedený pod názvem Nehanebné lásky Françoise Sagan, ve filmovém klubu české televize zase pod původním Sagan, se pak soustředí právě na sérii perliček z osobního života Françoise Saganové a nečiní si ambice objevit v něm něco nového či snad dokonce složitou osobnost Saganové nějak interpretovat. Stejně se tak divák nic nedozví o jejím díle.
Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Producentem snímku byla francouzská veřejnoprávní televize, která možná poněkud nepochopitelně rozhodla o tom, že film bude nejprve uveden na televizní obrazovky v podobě dvou devadesátiminutových částí. - Zde zvláště první část zaznamenala velmi vysokou sledovanost s pěti milióny diváků, což dokládá fakt, že Saganová nadále zůstala provokativní osobností. Poté režisérka Diane Kurys film sestříhala i pro plátna kin (verze pro kina je o 40 minut kratší), kde sice rovněž zaznamenal slušný divácký úspěch, ale svým pojetím, kdy se Kurys nesnažila o žádný umělecký přesah, filmu více sluší méně náročné televizní obrazovky a to i přesto, že film získal tři nominace na Césara (národní francouzské filmové ceny) a to v kategoriích pro nejlepší herečku v hlavní a vedlejší roli a za nejlepší kostýmy.
Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Film je vyprávěn dle časového sledu, kdy jsou vypravovány jednotlivé klíčové epizody, pro Francouze asi velmi dobře známé prostřednictvím bulváru tak, že mezi jednotlivými událostmi chybí nějaký příběh a divák, který Saganovou nezná alespoň prostřednictvím jejích knih, se ve filmu velmi rychlé ztrácí s tím, že neví, co jednotlivé a samy o sobě velmi vyhraněné scény vlastně mají znamenat. To nejlepší tak ve filmu představuje herečka v hlavní roli Sylvie Testudová, jež dokázala Saganovou velmi věrně napodobit a to svým vzhledem, mimikou tak celkovým držením postavy.
Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Nehanebné lásky Françoise Sagan

Sagan, Francie 2008, 117 min.
režie: Diane Kurys
scénář: Diane Kurys
kamera: Michel Abramowicz
hudba: Armand Amar
Sylvie Testud … Françoise Sagan, Pierre Palmade … Jacques Chazot, Arielle Dombasle … Astrid, Jeanne Balibar … Peggy Roche, Lionel Abelanski … Bernard Frank, Guillaume Gallienne … Jacques Quoirez, Bruno Wolkowitch … Philippe, Margot Abascal … Florence Malraux, Gwendoline Hamon … Suzanne Quoirez