Richard Linklater: Fast Food Nation

Richard Linklater: Fast Food Nation

Richard Linklater: Fast Food Nation

Žánr angažované filmové žurnalistiky se těší v posledních letech nebývalému zájmu diváků. „Dokumentární“ snímky Michaela Moora dokonce dosahují tržeb v řádu desítek či dokonce stovek miliónů dolarů. Jeden z kvalitativně nejzdařilejších počinů tohoto žánru, Fast Food Nation z roku 2005, však prošel českými i americkými kinosály nejen bez většího ohlasu ale i se značnou dávkou nepochopení.
Richard Linklater: Fast Food Nation

Richard Linklater: Fast Food Nation

V tomto filmu na pomezí dokumentu, spalující kritické reportáže a nejčernější komedie na motivy celosvětově úspěšné knihy investigativního novináře Erica Schlossera si s chutí zahráli přední hvězdy amerického showbusinessu à Bruce Willis či Avril Lavigne.
Stejnojmenná kniha Erica Schlossera s podtitulem „Odvrácená tvář amerického stravování“ si všímá celosvětového fenoménu amerických „fastfoodů“ v celé své šíři - v historickém, zdravotním, sociálním i ekonomickém kontextu. Pro potřeby filmu, který se svým divákem komunikuje pouze ve zkratkách za pomoci srozumitelného příběhu, však byl původní reálnými fakty podložený dokument, převeden hned do několika příběhů s nejrůznějšími pohledy i mírou účasti na americkém stravovacím průmyslu:
Richard Linklater: Fast Food Nation

Richard Linklater: Fast Food Nation

Počínaje příběhem marketingového manažera, jenž je vyslán do kolorádského masokombinátu, aby zde vyřešil, proč se v burgrech objevují silné stopy kravských fekálií. Přes depresivní osudy mexických nelegálních imigrantů, kteří za minimální mzdu a za úděsných podmínek otročí na masokombinátních jatkách. Studenty, kteří nádeničí přímo ve fastfoodu. Výjevy z rodinného života všech zúčastněných. Až po, v současném dehonestujícím slovníku, snílkovské levicové aktivisty, kteří se pokusí o osvobození několika dobytčat.
Richard Linklater: Fast Food Nation

Richard Linklater: Fast Food Nation

Ústřední leitmotiv kritiky, de facto novodobé formy otrokářství, pak byl režisérem a spoluautorem scénáře, Richardem Linklaterem, posunut směrem k ironii, satiře a břitkému humoru. Velmi zdařilou stránkou jsou ve filmu i výkony zúčastněných herců ale i mnoha neherců, kteří filmu dodávající autentičnost tak, že v celkovém ohodnocení je Fast Food Nation nejlepší, až takřka ne-americkou komedií mnoha a mnoha posledních let.
Fast Food Nation (USA, 2006, 114 min.)
Režie: Richard Linklater
Námět: Eric Schlosser (Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal)
Scénář: Eric Schlosser, Richard Linklater
Kamera: Lee Daniel
Hudba: Friends of Dean Martinez
Wilmer Valderrama … Raul, Catalina Sandino Moreno … Sylvia, Ana Claudia Talancón … Coco, Juan Carlos Serrán … Esteban, Armando Hernández … Roberto, Greg Kinnear … Don Anderson, Frank Ertl … Jack, Michael D. Conway … Phil, Mitch Baker … Dave, Ellar Salmon … Jay, Dakota Edwards … Stevie, Dana Wheeler-Nicholson … Debi, Luis Guzmán … Benny, Bobby Cannavale … Mike, Francisco Rosales … Jorge, Ashley Johnson … Amber, Paul Dano … Brian, Patricia Arquette … Cindy, Roger Cudney … Terry, Glen Powell Jr. … Steve, Cherami Leigh … Kim, Esai Morales … Tony, Yareli Arizmendi … Gloria, Matt Hensarling … Kevin, Mileidy Moron Marchant … Vicky, Kris Kristofferson … Rudy Martin, Raquel Gavia … Rita, Hugo Perez … Francisco, Bruce Willis … Harry Rydell, Avril Lavigne … Alice

1. Film Fast Food Nation, official site.
  2. Fast Food Nation, Google books.
Richard Linklater: Fast Food Nation