Ro.Go.Pa.G.

Ro.Go.Pa.G.

Ro.Go.Pa.G.

Jean-Luc Godard, Ugo Gregoretti, Pier Paolo Pasolini, Roberto Rossellini

To co se téhož roku (1962) povedlo ve filmu Boccacio'70, tj. povídkový film čtyř režisérů, se v podání Jeana-Luca Godarda, Uga Gregorettiho, Piera Paola Pasoliniho a Roberta Rosselliniho zcela minulo výsledkem., Stojí-li tedy i dnes Ro.Go.Pa.G. za zhlédnutí tak snad jen jako odstrašující příklad nepovedeného snímku hned tří režisérů, kdy z řady zejména pro své výtvarné ztvárnění, obsazení Orsona Wellese (jehož Občan Kane bývá mnohdy a mnohými označován jako nejlepší film všech dob), potažmo skandál a následný soudní proces, vystupuje jen Pier Paolo Pasolini a to i pro téma Tvarohu (La Ricotta) dovedenou k dokonalosti ve velkofilmu Evangelium sv. Matouše z roku 1964.
Není bez zajímavosti, že zatímco Roberto Rossellini byl v Ro.Go.Pa.G.u již na konci své režisérské kariéry, pro zbylé tři režiséry znamenal jednu z prvních režijních příležitostí - Pasolini měl na svém kontě jen prvotinu Accattone z roku předchozího, Jean-Luc Godard jen svůj první celovečerní snímek U konce s dechem z roku 1959, nicméně jak Pasolini tak Godard na své slavné prvotiny zdaleka nenavázali.
Svými filmovými kvalitami nás nijak neoslní ani dnes již zcela neznámý Ugo Gregoretti ve své povídce Domácí kuře (Il Pollo ruspante), nicméně z hlediska dokumentárního není jistě bez zajímavosti, že přerod v čistě konzumní společnost tak, jak si jej v posledních několika letech prožíváme i my Češi, si Itálie prožila již na počátku 60. let a Domácí kuře je tak pro nás touto shodou okolností doslova žhavě aktuální, ba nepostrádá ironii a nadhled.
Ro.Go.Pa.G., Itálie / Francie, 1962 (122 minut)
režie: Jean-Luc Godard (část Il Nuovo mondo), Ugo Gregoretti (část Il Pollo ruspante), Pier Paolo Pasolini (část La Ricotta), Roberto Rossellini (část Illibatezza)
scénář: Jean-Luc Godard (část Il Nuovo mondo), Ugo Gregoretti (část Il Pollo ruspante), Pier Paolo Pasolini (část La Ricotta), Roberto Rossellini (část Illibatezza)
kamera: Mario Bernardo (část Il Pollo ruspante), Tonino Delli Colli (část La ricotta), Jean Rabier (část Il Nuovo mondo), Luciano Trasatti (část Illibatezza)
hudba: Carlo Rustichelli
Edmonda Aldini … Another diva (část La ricotta), Bruce Balaban … Joe (část Illibatezza), Maria Bernardini … Stripteaser (část La ricotta), Laura Betti … The 'Diva' (část La ricotta), Jean-Marc Bory … Husband (část Il nuovo mondo), Mario Cipriani … Stracci (část La ricotta), Elsa De Giorgi … Productor's Wife (část La ricotta), Michel Delahaye … (část Il Nuovo mondo), Rossana Di Rocco … Stracci's Daughter (segmentLa ricotta), Jean-André Fieschi … (část Il Nuovo mondo), Ettore Garofolo … Angel (část La ricotta), Lisa Gastoni … Togni's wife (část Il pollo ruspante), André S. Labarthe … (část Il Nuovo mondo) (voice), Vittorio La Paglia … The Journalist (část La ricotta), Tomas Milian … Centurione (část La ricotta), Franca Pasut … Visitor (segmentLa ricotta), Maria Pia Schiaffino … Air hostess (část Illibatezza), Rosanna Schiaffino … Anna Maria (část Illibatezza), Alexandra Stewart … Alexandra (část Il nuovo mondo), Antonella Taito … The daughter (část Il pollo ruspante), Gianrico Tedeschi … The psichiatrist (část Illibatezza), Ricky Tognazzi … The son (část Il pollo ruspante) (as Riky Tognazzi), Ugo Tognazzi … Togni (část Il pollo ruspante), Orson Welles … The 'Director' (část La ricotta), Carlo Zappavigna … Carlo, Anna-Maria's boyfriend (část Illibatezza)