Michail Afanasjevič Bulgakov: Divadelní román

Michail Afanasjevič Bulgakov

Michail Afanasjevič Bulgakov

Театральный роман, 1936 (vydáno 1966)

Michail Afanasjevič Bulgakov byl po celý svůj literárně činný život nucen bojovat s cenzurou, nesmyslnými i závistí motivovanými zákazy tak, že většina jeho díla byla v Sovětském Svazu, na rozdíl od západních zemí, kde si již ve 20. letech našlo velké zástupy čtenářů i divadelních diváků, vydána až několik desetiletí po jeho smrti. A osud valné části Bulgakovovy prózy následoval i Divadelní román psaný v letech 1930 až 1936, který však nedokončil, aby veškeré své zbývající síly soustředil na dokončení svého životního a nesmrtelného díla, Mistr a Markétka. (Dokončil jej jen několik dní před svou smrtí 20. března 1940 s tím, že jeho poslední kapitoly již jen v leže diktoval).
Nicméně přes avizovanou nedokončenost tvoří Divadelní román kompaktní a sourodý celek, jež se sice svou literární formou zápisků otevřeně inspiroval v Gogolových Bláznových zápiscích i Dostojevského Zápiscích z podzemí, ale svým poselstvím překračuje hranice krásné literatury směrem k velmi autentické kronice nejen doby a poměrů svého vzniku, kdy není pochyby, že je značná část děje inspirována skutečnými Bulgakovovými osudy a román hlavního hrdiny Sergeje Maksudova Černý sníh je ve skutečnosti Bulgakovovou Bílou gardou, která zaujala režiséra prestižního Moskevského uměleckého divadla (MCHAT) a Bulgakov pro něj (podobně jako jeho literární dvojník Maksudov pro Studijní scénu Nezávislého divadla) svůj román zdramatizoval, ale musel se probíjet přes závist svých kolegů i překážky, jež mu pod nohy kladl konkurenční boj mezi šéfy MCHATu tak, že zatímco první verzi své hry Bulgakov odevzdal již v srpnu 1925, měla hra premiéru až dne 5. října 1926, navíc z politických důvodů se změněným názvem na Dny Turbinových.
Mezi řádky Divadelního románu lze tedy vyčíst skutečné Bulgakovovo psychické rozpoložení, jenž se dělilo mezi beznaděj z neustálých překážek a odkladů uvedení hry a současně jeho čerstvě zažehnutou životní lásku k divadlu, kdy v letech 1930 až 1936 v Moskevském uměleckém divadle působil nejen jako autor ale i jako dramaturg, režisér ba dokonce i herec. Samotnou koncepci Divadelního románu pak lze charakterizovat, jak ostatně celé Bulgakovovo dílo, jako trpkou satiru své doby. To, že se v ní trefil do černého, pak ilustrují osudy jeho díla, kdy drama Dny Turbinových patřilo mezi nejoblíbenější hry Josifa Vissarionoviče Stalina (shlédl jej 15×) a současně bylo jeho literární i dramatické dílo cenzurou soustavně zakazováno.

1. Michail Bulgakov, Divadelní román / Novely a povídky, Levné knihy KMa: Praha, 2000.