David Czesany: Komplic

Komplic - Igor Chmela, Leoš Noha

Komplic - Igor Chmela, Leoš Noha

Doc je vědec a nejpřednější odborník na organickou chemii. Je ale krize, základní výzkum byl místní chemičkou označen za nerentabilní a Doc musí pracovat jako taxikář. Boss je zase nejpřednější zločinec ve městě, má však problém s tím, že jej ekonomicky ruinuje likvidace těl zavražděných obětí. Slovo tedy dá slovo a Doc ve své někdejší laboratoři pět pater pod zemí zřídí krematorium, kde dovezené mrtvoly rozpouští na vodu a prvočinitele, jež poté spláchne do kanalizace.
Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Tolik základní leitmotiv hry švýcarského spisovatele a dramatika Friedricha Dürrenmatta, jehož absurdní černohumorné drama Komplic z roku 1973 neztratilo nic na své aktuálnosti: Divadlo Na zábradlí ji v režii Davida Czesanyho zinscenovalo počátkem roku 2008 a vzbudilo značný mediální ohlas tím, že jako odborného poradce na téma všudepřítomné a nevymýtitelné korupce najala tehdy již bývalého vedoucího Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Jana Kubiceho. Hra je však v repertoáru divadla již čtvrtou sezónu a zatímco v roce 2008 byl Kubice soukromý detektiv a v té době byl v médií propírán mafiánský boss Jan Mrázek, dnes je Jan Kubice ministrem vnitra a tedy nepřímo i policejním šéfem a namísto Mrázka dnes média přetřásají kauzy Davida Ratha, pražských kmotrů či dalších zázračně zbohatlých politiků a podnikatelů. - Ovšem na aktuálnosti inscenace se toho za poslední čtyři roky od premiéry, respektive za posledních čtyřicet let od jejího vzniku, mnoho nezměnilo.
Komplic - Ladislav Hampl, Igor Chmela

Komplic - Ladislav Hampl, Igor Chmela

V inscenace však přesto postupem času doznala jistých změn a protože dnes je někdejší mafiánský boss Mrázek pasé, byly ze hry vypuštěny závěrečné projekce tváří známých politiků doprovázené přemluvenými záznamy policejních odposlechů Mrázka v podání dua Čtvrtníček - Lábus.
Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Celý děj hry se odehrává v nehostinné laboratoři bývalého vědce Doca, jež byla přeměněna v krematorium a nechybí zde bedny s mrtvolami, mrazák, ale i nákladní výtah, protože laboratoř je ukrytá hluboko pod zemí. - Autorem výtvarně velmi povedené scény je Petr Novák.
Komplic - Marie Spurná, Leoš Noha

Komplic - Marie Spurná, Leoš Noha

Komplic - Kristina Maděričová

Komplic - Kristina Maděričová

Hře ale dominuje zejména ústřední postava Doca v podání Igora Chmely, jenž v roli balancuje ve své typické póze na pomezí ironie, cynismu ale i bezcharakterního muže bez vlastností. Chmelu doplňuje podobně založený Leoš Noha v roli Bosse. Policajtského tvrďáka Copa, jenž od Bosse převezme obchod s nájemnými vraždami a navenek tak vypadá jako nejzkorumpovanější policajt všech dob, aby se v závěrečné scéně vyjevilo, že ve skutečnosti byl naopak policajt nejpoctivější a byl proto svými kolegy z policejního sboru oprávněně odstraněn, hraje Marie Spurná.
Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Komplic - Leoš Noha, Igor Chmela

Komplic - Ladislav Hampl

Komplic - Ladislav Hampl

Komplic
Autor: Friedrich Dürrenmatt
Režie: David Czesany
Scéna: Petr B. Novák
Kostýmy: Katarína Hollá
Dramaturgie: Lucie Ferenzová, Ivana Slámová
Hudba: Jan Moravec
Igor Chmela – Doc, Leoš Noha – Boss, Marie Spurná – Cop, Jan Lepšík – Sam, Kristina Maděričová – Ann, Ladislav Hampl – Bill, Vladimír Marek – Jack, Josef Polášek n. Ivan Lupták – Jim, Tomáš Novotný – Al, Ivan Voříšek – Joe
18. a 24. března 2008, Divadlo Na zábradlí v Praze.

1. Komplic - anotace.