David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch sice na straně jedné patří vedle Jimiho Jarmusche k největší ikonám amerického nezávislého filmu, nicméně jeho dílo obecně trpí velmi nevyrovnanými kvalitami. V Lynchových filmech je hnacím motorem sázka na tajemnost, podivné a až morbidně vzhlížející postavy, koketérie a provokace s porušováním základních lidských zákonů à la incest, znásilnění či brutální vraždy. Vedle divácky kultovních snímků, kterými se zcela oprávněně staly snímky typu Modrý samet (1986), Twin Peaks (1992) či Lost Highway tak Lynch na straně druhé stvořil například třídílný televizní seriál Hotelový pokoj, který odhalil skutečné meze jeho režijních schopností, které zcela nedosáhly schpností, zvládnout jeden a půl hodinový děj, který neopustí stěny jednoho pokoje.
David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci

Zběsilost v srdci z roku 1990 pak patří mezi onen typ Lynchových snímků, ve kterém zkombinoval své, řekněme, velmi mimořádné nadání pro výtvarné vyznění a současně dokázal neodradit průměrného návštěvníka kin přilákaného zejména jménem hlavní hvězdy filmu, Nicolasem Cagem.
David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci

Lynch velmi zdařile scenáristicky zpracoval původní knižní námět Barryho Gifforda, mimochodem řazeného k okruhu post-beatniků. To, co ale dělá ze Zběsilosti v srdci opravdu nevšední, ba doslova zběsilý, snímek, je herecké obsazení v čele s krásnou Laurou Dern v roli Luly, jež mnohými přihrávkami na smeč k nevšedním a zběsilým hereckým výkonům vytáhla i Nicolase Cage, kterému by se jinak zcela nedostával dech, potažmo Diane Ladd v roli Lulyiny matky (asi ne shodou okolností je, že Diane Ladd je skutečnou matkou Laury Dern a snímek tak dostává další zajímavý rozměr) a Willema Dafoea, který se postaral o typicky Lynchovskou atmosféru na rozhraní strachu a noční můry.
David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci

Zcela neodmyslitelnou součástí Lynchovských filmů je hudební složka, o kterou se v tomto případě zcela nezapomenutelně postaral Giovanni Fusco tak, že vedle samotného Lynche a dvojice hereček v hlavních rolích, Laury Dern a Diane Ladd, se právě Fusco postaral o to, že Zběsilost v srdci je přinejmenším nevšední zážitek jež vysoce překračuje svoji kategorii.
Wild at Heart, USA 1990, 124 min.
námět: Barry Gifford (novel "Wild at Heart: The Story of Sailor and Lula")
režie: David Lynch
scénář: David Lynch
hudba: Giovanni Fusco
kamera: Tonino Delli Colli
Nicolas Cage … Sailor Ripley, Laura Dern … Lula Fortune, Willem Dafoe … Bobby Peru, J.E. Freeman … Marcelles Santos, Crispin Glover … Cousin Dell, Diane Ladd … Marietta Fortune, Calvin Lockhart … Reggie, Isabella Rossellini … Perdita Durango, Harry Dean Stanton … Johnnie Farragut
  1. David Lynch - oficiální stránky.
David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Zběsilost v srdci