Ettore Scola: Terasa

31. Leden 2009
Ettore Scola: Terasa

Ettore Scola: Terasa

Ettore Scola ve snímku Terasa z roku 1980 vynalézá nový styl filmového vyprávění, kdy styčným bodem není tradiční zápletka, příběh či filmová postava, ale je jím místo - v případě snímku Terasa je to večírek skupiny římských intelektuálů, jež se pořádá na terase s kulisami střech setmělého města. Tuto ideu dále rozvíjí v Tančírně, ve které Scola shrnuje události čtyř dekád 20. století a to proměnou hudby, tanečních stylů i oblečení bavících se tanečníků. V sáze Rodina z roku 1987, pak v interiérech jednoho římského bytu mapuje hned prvních osm dekád minulého století.
Snímku Terasa, která tvoří první části této volné režijní trilogie, zcela dominuje originální nápad i poměrně zdařile vypracovaný scénář, který si ostatně oprávněně odnesl i ocenění z festivalu v Cannes. Režie a výkony herců potažmo celková koncepce snímku však plně připomíná tragédii 80. let - tj. styl, který kopíruje postup uplatňovaný v televizních seriálech, a vyznačuje se nevkusem, levným zpracováním, tragickými hereckými výkony a zejména svou snahou obelstít diváka koketérií s psychologickou analýzou v podobě filmové frašky.
Narozdíl od Tančírny a Rodiny je pro Terasu prostředí večírku na terase jen výchozím bodem, od kterého se postupně odvíjejí navazující příběhy pětice z přítomných hostů: novináře, scenáristy, dramaturga, producenta a komunistického poslance.
La Terrazza, Itálie / Francie 1980, 124 min.
režie: Ettore Scola
scénář: Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Ettore Scola
hudba: Armando Trovajoli
kamera: Pasqualino De Santis
Vittorio Gassman … Mario, Ugo Tognazzi … Amedeo, Jean-Louis Trintignant … Enrico D'Orsi, Marcello Mastroianni … Luigi, Stefania Sandrelli … Giovanna, Carla Gravina … Carla, Ombretta Colli … Enza, Galeazzo Benti … Galeazzo, Milena Vukotic … Emanuela, Stefano Satta Flores … Tizzo, Serge Reggiani … Sergio, Agenore Incrocci … Vittorio

Filmografie: