František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil je neodbytně spjat se svým nejslavnějším filmem Markéta Lazarová a všechny jeho pozdější filmy jsou s Markétou také srovnávány. A nejinak je tomu u jednoho z jeho vůbec posledních snímků Stín kapradiny na námět novely Josefa Čapka, jež byla dle Vláčilových vlastních slov vedle Markéty Lazarové jeho vůbec nejoblíbenější literární dílo. Scénář k filmu Vláčil napsal již v roce 1972 a to zejména ve spolupráci s Vladimírem Körnerem, se kterým spolupracoval například již na scénáři pro film Údolí včel, ale na samotnou realizaci musel Vláčil čekat dlouhých třináct let.
František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

Stín kapradiny nakonec vznikl v roce 1985, který se do filmu dost výrazně promítl v tom negativním slova smyslu. - Estetický styl, který v polovině 80. let české kinematografii dominoval, se zcela nesnesl s Vláčilovým důrazem na lyričnost a výtvarné pojetí s dlouhými záběry přírody. Výsledek tak v mnoha okamžicích evokuje lyriku a malebnost Markéty, ale současně tyto reminiscence působí rušivě v kontrastu s celkovou laciností doby svého vzniku, která se přes veškerou Vláčilovu snahu do filmu promítla nejvyšší mírou.
František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

Nepříliš zdařilým krokem bylo i obsazení polských herců Marka Probosze do role Rudy Aksamita a Zbigniewa Suszyńského do role Vaška Kaly, kdy jednak bylo zjevné, že si tito herci s Vláčilem příliš nesedli a myslím si, že ani nepochopili estetiku původní Čapkovy předlohy, a jednak byly jejich dialogy velmi násilně předabovány - film proto působí velmi neautenticky a až odcizeně.
František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

Ale nevěrohodně působí i herecký výkon jednoho z vůbec nejlepších divadelních herců a režisérů 2. poloviny 20. století, který však vzhledem ke své politické nepřizpůsobivosti nikdy nedostal výraznější roli i ve filmu, Miroslav Macháček a to v trojroli hajného, vagabunda a žebráka.
František Vláčil: Stín kapradiny

František Vláčil: Stín kapradiny

Vlastní děj novely, potažmo filmu, je poměrně prostý a přímočarý: Kamarádi Ruda Aksamit a Vašek Kala při pytlačení v lese zabijí hajného. Na jejich čin se velmi záhy přijde a oba kamarádi utečou z domu. Na útěku se však mění jejich osobnost a z normálních dospívajících chlapců se postupně stávají zlí a bezohlední zločinci, kteří stále více stupňují svou krutost. - Pokusí se znásilnit švadlenu, jež nese statkářce svatební šaty, na kterých pracovala celou noc, či nesmyslně zastřelí strážníka. V příběhu však dominuje zejména jeho lyrická stránka a otázky spojené s vinou, svědomím a trestem, což ostatně byly důvody, proč Vláčil tolik o natočení Stínu kapradiny tolik usiloval.
Stín kapradiny, Československo 1985, 90 min.
námět: Josef Čapek (novela Stín kapradiny)
režie: František Vláčil
scénář: Vladimír Körner, František Vláčil, Václav Nývlt, Jan Otčenášek, Jaroslav Balík
kamera: František Uldrich, Jiří Macháně
hudba: Jiří Svoboda, Karel Mareš
kostýmy: Theodor Pištěk, Věra Mírová
Marek Probosz … Ruda Aksamit, Zbigniew Suszyński … Vašek Kala, Miroslav Macháček … hajný / vagabund / žebrák, František Peterka … otec Aksamit, Vladimír Hlavatý … dědek Čepelka, Milada Ježková … Čepelkova manželka, Josef Patočka … Elsner, Oldřich Velen … nadstrážmistr, Jaroslav Tomsa … strážmistr, Marta Vančurová … švadlena Rousová
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (21 hlasů)