František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

Údolí včel bývá filmovými kritiky a historiky v kontextu nejen filmografie Františka Vláčila, ale československého filmu jako takového, neoprávněně opomíjen jako až ten druhý po Markétě Lazarové. A k vzájemnému porovnávání obou filmů svádí i obdobné pojetí, historické období děje a pak zejména velmi krátké rozmezí mezi vznikem obou filmů - Údolí včel bylo natáčeno, ještě v době, kdy probíhaly dotáčky Markéty, ba v kinech ji dokonce o půl roku předběhl, ale z kinodistribuce byl předčasně stažen jako „závadný“.
František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

Je-li Údolí včel velmi realisticky pojatý historický film, pak Markéta Lazarová je historický velkofilm natočený na samé hranici filmových i lidských možností; je-li Vladimír Körner vynikající filmový dramaturg, jež má na svých bedrech řadu úspěšných filmů, pak Vladislav Vančura je mistr jazyka a zvláště v Markétě Lazarové zcela nedostižný básník. Tedy, Markéta Lazarová tvoří zcela samostatnou kategorii a srovnávat skrz ní další Vláčilovy filmy není tak trochu fér.
František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

Údolí včel zaujme, krom precizního historického zpracování, v prvé řadě svým příběhem, který má dodnes, jak ostatně dokazuje i někdejší úřední zákaz, velmi aktuální sdělení. Jinými slovy i pro dnešního diváka je příběh Ondřeje, který dezertuje z Řádu německých rytířů, velmi osobní a pro nejednoznačnost psychologických pohnutek, jak Ondřeje, tak jeho nejbližšího řádového bratra Armina von Heide, který o svatební noci zavraždí Ondřejovu manželku, jej nelze jen tak odbýt obvyklou zjednodušenou odpovědí. Celým filmem se prolíná základní otázka smyslu lidského počínání, kdy sice jsou jednotlivé události provázány v logicky navazují sled dalších neodvratných událostí, ale ono „proč?“ zůstává nejen nezodpovězeno, ale vlastně ani není jasné, zda bylo kdy vysloveno.
František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

Krom Vláčilovy režie byl film výbornou hereckou příležitostí pro Petra Čepka - Ondřeje z Vlkova, a Jana Kačera - Armina von Heide. Velmi oslavované jsou i doprovodné chorály Zdeňka Lišky, který zcela vynikajícím způsobem zkomponoval i hudbu pro Markétu Lazarovou.
Československo 1967, 97 minut
Námět: Vladimír Körner
Režie: František Vláčil
Scénář: Vladimír Körner, František Vláčil
Kamera: František Uldrich
Kostýmy: Theodor Pištěk, Eva Martincová, Libuše Černá
Hudba: Zdeněk Liška
Hrají: Petr Čepek (Ondřej z Vlkova), Jan Kačer (Armin von Heide), Zdeněk Kryzánek (pán z Vlkova), Věra Galatíková (Lenora), Miroslav Macháček (hnědý mnich), Josef Somr rytíř Rotiger), Václav Kotva (vesničan), Josef Kotapiš (uhlíř), Petr Sedlák (uhlíř) - mluví Vlastimil Hašek, Jana Hlaváčová (slepá dívka), František Kovářík (ovčák), Antonín Pražák (lovec), Ludvík Volf (lovec) - mluví Pavel Landovský, Ladislav Gzela (Jakub), Petr Štěpánek (Markvart), Michal Kožuch (kněz Blasius) - mluví Vítězslav Vejražka, Jana Hájková (Lenora jako dívka), Zdeněk Sedláček (mladý Ondřej), Miloš Willig (komtur), František Husák (šedý mnich), Vladimír Navrátil (mnich Sibald), Zdeněk Chlum, Jiří Stivín, V. Mach (hudebníci), Vlastimila Vlková (služka), Zdeněk Řehoř (hlas mnicha).
  1. Údolí včel, fotogalerie.
František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

František Vláčil: Údolí včel

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.8 (29 hlasů)

Článek “František Vláčil: Údolí včel” One response

1. Díky! Díky za to "proč".

Díky! Díky za to "proč". Příliš často se setkávám se zjednodušenou reakcí na tento film - že Armin von Heide byl jen fanatik bez skrupulí, vrah, neměl právo atd. Ale málokdo se zamyslí nad jeho vnitřním důvodem. Podle mě je jeho čin stejně tak strašný jako v jistém smyslu ušlechtilý - obětoval spásu vlastní duše, o kterou se snažil celý život, aby zachránil tu Ondřejovu. Jistě, jen z vlastního pohledu a víry (a z hlediska Řádu), ale přesto... Odsoudit jeho fanatismus je pravdivé a snadné - ale odsoudit Armina jako člověka by nemělo být tak zcela jednoznačné. Ačkoli jsem proti jakémukoli násilí, nejsem věřící a už vůbec nepřináležím ke katolické církvi, mnohoznačný příběh Armina a Ondřeje mě hluboce oslovil a rozviklal jednoznačný názor, se kterým jsem si film pouštěla. Na jeho čin jsem názor nezměnila, ale podle mě lze odsoudit čin a neodsoudit zcela jeho pachatele. Armin nemá tolik společného s fanatickými náboženskými teroristy, jak by se mohlo zdát. Omlouvám se, nějak jsem se Vám tu rozepsala... Ještě jednou díky. L.

Submitted by Lucie (bez ověření)