Serpico

Serpico

Serpico

Režisér Sidney Lumet má ve své více než šedesátileté kariéře na kontě dva snímky, jež se zapsaly do filmové historie - Dvanáct rozhněvaných mužů z roku 1957 a Serpico z roku 1973 a byť byl mnohokrát nominován na Oscara, získal jej až v roce 2005 za celoživotní výkon. Z bohaté herecké filmografie Al Pacina se pro změnu kvalitativně vydělují dva snímky Kmotr z roku 1972 a pro změnu právě film Serpico o rok později, aby nakonec svého hereckého Oscara získal v roce 1992 za nepříliš povedenou (ve srovnání s originálem) coververzi italské komedie Vůně ženy z roku 1974.
Serpico

Serpico

Jako velmi volný námět pro film Serpico posloužila stejnojmenná biografie Petera Maase z roku 1973 o skutečném policistovi Franku Serpicovi, který v řadách New Yorské policie působil v letech 1960 až 1972 a za svůj osobní boj proti korupci v řadách svých policejních kolegů byl, jak lze ostatně předpokládat, příkladně nenáviděn ze všech stran - policií, podsvětím i politiky.
Serpico

Serpico

Film samotný vznikal za poměrně značných porodních bolestí, a krom výměny režiséra se na něm vystřídali tři scénáristé - výsledný osobní příběh Franca Serpica je tak ve filmové podání nejenom rozvleklý a s mnoha zbytečnými scénami, ale zejména v hereckém podání Al Pacina, jenž ve filmu hraje doslova až do roztrhání těla, je postava Serpica pro svou přímočarost a naivitu zkarikována až na úroveň šaška.
Serpico

Serpico

Asi nemá více smysl rozebírat scénář, který oproti filmům v této kategorii neúplatných policistů nepřináší nic nového. O to pozoruhodnější je však fenomenální úspěch, se kterým se film ve své době setkal, ba, jako zajímavost uvádím, že v rámci ankety 100 roků... 100 hrdinů a padouchů pořádané Americkým filmovým institutem se snímek Serpico umístil jako 40. v pořadí.
Serpico (USA, 1973, 130 min.)
Námět: Peter Maas
Režie: Sidney Lumet
Scénář: Waldo Salt, Norman Wexler, Sidney Kingsley
Kamera Arthur J. Ornitz
Hudba: Mikis Theodorakis, Giacomo Puccini
Al Pacino … Frank Serpico, John Randolph … Chief Sidney Green, Jack Kehoe … Tom Keough, Biff McGuire … Captain Inspector McClain, Barbara Eda-Young … Laurie, Cornelia Sharpe … Leslie Lane, Tony Roberts … Bob Blair, John Medici … Pasquale, Allan Rich … District Attorney Herman Tauber, Norman Ornellas … Don Rubello, F. Murray Abraham … Detective partner, Edward Grover … Inspector Lombardo, Albert Henderson … Peluce, Hank Garrett … Malone, Damien Leake … Joey, Joseph Bova … Potts, Gene Gross … Captain Tolkin, John Stewart … Waterman, Woodie King Jr. … Larry, James Tolkan … Lieutenant Steiger, Ed Crowley … Barto, Bernard Barrow … Inspector Roy Palmer, Sal Carollo … Mr Serpico, Mildred Clinton … Mrs Serpico
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (1 hodnocení )