14. Leden 2009
Halina Pawlowská: Díky za každé nové ráno
V pořadí druhý a celkově zdaleka nejznámější literární výtvor Haliny Pawlowské, Díky za každé nové ráno z roku 1994, se v prvé řadě jeví jako antinovela se stylistikou a vypravěčstvím nedosahujících ani těch nejspodnějších příček literárního řemesla. - Novela je takřka otrockým přepisem scénáře stejnojmenného filmu, který však oplývá prvky, jež se již dílu v jeho literární podobě nedostávají: poetikou, souvislým příběhem a nadčasovostí, kdy herci, režisér i filmový štáb zcela odbouraly původní povrchnost a prázdnotu autorčina čistě narativního stylu bez hlubších sond, myšlenkového i psychologického pozadí.
Oj! Pil jsem v úterý a propil jsem čtyřicet volů.
Byl rok 1968. Naše třída stávkovala a natřela lavice kanárkovou žlutí. Byla to měkká
barva, hroty propisovaček se do ní bořily
a domů jsem chodila celá poprášená kanárkově žlutými žmolky. Taky jsme jednou zůstali po škole a hráli jsme hru na pravdu.
Neměla jsem co skrývat, ale dala jsem fant. Pak
jsem se za „trest" musela líbat s Michalem
Šipkou. Byl malý, hezký a omezený. (Teď je
z něj lékař, gynekolog, a na třídním srazu po
dvaceti letech byl najednou velký, tlustý a...
omezený...)
V létě 1968 jsme jeli z Krkonoš a já jsem
měla strach, že mi vojáci snědí kočku. V Praze jsme neviděli ani jeden tank, ani jeden vůz
s vojáky, nic... V klidu jsme taxíkem - hlavy
doprava, doleva, já kočku na klíně - dojeli
domů.
Otevřeli jsme okna po měsíční dovolené
a couvli jsme. Přímo u nás, ve „velkém" pokoji, byla najednou tanková hlaveň. Naproti
našemu domu bylo totiž vyslanectví BLR
a tihle vojáci mířili hlavní přímo k nám. Žili
tam v tanku až hluboko do zimy. Můj otec
vždycky zatemnil, ještě zatáhl zelený závěs,
pak si udělal malinkou škvírku, vzal dalekohled a pozoroval je. Jak se holí, baví, spí...
Byl důchodce a měl na to čas. Na „melánky" přestal chodit, protože se s každým pohádal, a na svátky a narozeniny k nám chodila
jen teta Olina a její muž Honza. Taky brali
s sebou tatínkova bratra, strýce Štěpána, ale
tomu už bylo přes osmdesát, vytahoval se ještě víc než můj otec, víc poučoval, byl větší
diktátor a taky víc pil.
Vždycky, když měl přes míru, tak malinko
učůrnul do kalhot, a teta Olina, správně moje sestřenice, jeho dcera, tím hodně trpěla...
Ano. Tehdy to začalo. Přijel Michal, Vasil,
Feďo, Vasilina, Petro a Anna. Michalovi bylo
přes sedmdesát, měl špičatý nos a kožený kabát. Dost dobře možná že stejný jako ten, co
si v něm mého tatínka za války pletli jak Němci, tak i Židi. Michal měl blankytně modré
oči.
Vasil (správně byl Vasil První, protože byl
o deset let starší než jeho bratr - můj otec, taky Vasil. Můj otec ale špatně nesl, že by měl
být druhý - Vasil Druhý, a tak si dal uměleckou přezdívku Džmyl. V překladu to znamená
čmelák. Vasil Čmelák) měl taky modré
oči, Anna i Vasilinaje měly taky, i já je mám,
ještě ale ne tak stařecky, nevinně čisté, ještě
ne tak blankytné, aby se dotýkaly nebe. Jak
v tatínkových básních - modré nebe a do toho jen mírně zdvižené zelené kopce hor.
Modré oči, které přímo asociují, že se volně
dýchá...
Tenkrát se volně moc dýchat nedalo.
Přihlásila jsem se na gymnázium do anglické třídy, protože jsem byla jazykově nadaná
a přesvědčená o tom, že v němčině se víc
už nemám čemu naučit. A přihlásila jsem se
hlavně proto, že do anglické třídy o stupeň
výš začal chodit Martin Duba.
Já se do něj zamilovala na chmelu. Byla
jsem u strýce své přítelkyně a pomáhaly jsme
.Martinovi česat chmel a házely jsme šištičky
do věrtele a on se na mne usmíval a říkal:
„Máš moc hezké jméno a taky oči..." Byl chytrý. Milovala ho taky jiná spolužačka, Pavla,
které jsem si dost vážila, protože byla odcizená a hezky malovala a byla inteligentní, a já si
tak nějak podvědomě myslela, že když toho
Dubu budu taky milovat, že ve mně bude
stejná síla, stejná intelektuální převaha jako
v mé výtvarně nadané spolužačce.
Snažila jsem se na Dubu dívat tak, aby pochopil, že na mně jsou krásné nejen oči, ale
prostě všechno.
S kamarádkou jsme večer, když voněl
chmel, vždycky v posteli hrály etudy. Ona byla On - Duba a já jsem byla Já. Jenže teď ve
tmě jsem byla krásnější, chytřejší, žádoucnější...
Lenka mluvila jako On a já mluvila jako Já,
říkaly jsme si mazlivé, erotické věty, které
jsem pak už nikdy neslyšela, a byly jsme určitě vzrušené, i když jsme nevěděly, co to znamená.
Den s Dubou. Pravá skutečnost, dialogy
a pohledy, to vše byl jen odvar, kulisa. Vlastně
jsem pořád podvědomě čekala na večer, na
noc, až Lenka bude On, bude se mnou vtipně konverzovat a přitom mi bude neobratně
šátrat po prsou.[1]
Použitá literatura:
- Halina Pawlowská, Díky za každé nové ráno, Motto: Praha, 2006.
[1] Pawlowská, 13-16.