Truman Capote: Snídaně u Tiffanyho

Truman Capote

Truman Capote

Breakfast at Tiffany´s, 1958

Námět i zpracování Snídaně u Tiffanyho Trumana Capota je přímo předurčen k tomu, aby se stal filmový hitem. Avšak ani ne tak minimalistická délka, jež Snídani u Tiffanyho klasifikuje spíš jako povídku, ale zejména absence psychologického pozadí, jenž by čtenáři osvítilo příčiny jednání i samotnou podstatu osobnosti Holly Golightlyové, kolem níž se celý děj Capotovy novely točí a která tak má však jen mlhavé obrysy a jeví se jen jako velmi vybájená legenda, ale i vykonstruovaná zápletka, která by dovolila příběh nějakým způsobem uzavřít, činí z toho nejznámějšího Capotova díla jen velmi chabé dílo, jenž stojí za přečtení právě jen pro svůj filmový derivát.
Není asi nutné nijak blíže přibližovat velmi oblíbený filmový námět s na prvním místě uhrančivě krásnou a svůdnou ženou, jež poblázní široké mužské okolí, a byť jednoho dne beze zprávy zmizí ze světa, žije dál svým životem ve vzpomínkách svých zamilovaných obdivovatelů, které jsou jednoho dne zjitřeny nenadálou zprávou ze zcela opačné světové končiny.
Ve Snídani u Tiffanyho je placená společnice, ne-li přímo prostitutka, Holly Golightlyová bez náznaku vzdělání či intelektuálních schopností obdivována pro široký kulturní přehled, konverzační schopnosti i bystrý úsudek, která je však muži vyhledávána z čistě prozaicky živočišných příčin, a zobrazena jako člověk, jenž přišel z nejnuznějších poměrů a svůj životní sen o klidném manželském životě, ze které sama před lety utekla, dává najevo jen v touze pořídit si nábytek z luxusního obchodního domu Tiffany.
Onen impuls, jenž dává zamilovanému vypravěči vypovědět své vzpomínky na Holly, je pak fotografie domorodé sošky s jasně rozeznatelným Hollyiným profilem, která byla pořízena v nejzapadlejším místě Afriky.
Ale i tento značně primitivní námět, jenž se veze na vlně tzv. amerického snu, má v sobě řadu umělých zápletek, které pro svou nevěrohodnost i vykonstruovanost činí ze Snídaně u Tiffanyho spíše romantické čtení pro ženy než základní kámen americké literatury XX. století, za který bývá občas zaměňován.

1. Truman Capote, Snídaně u Tiffanyho, Euromedia Group: Praha, 2005.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (13 hlasů)