Jiří Havelka: Ubu se baví

Ubu se baví

Ubu se baví

Inscenace divadla Na Zábradlí Ubu se baví se svým názvem odkazuje na slavné drama zakladatele patafyziky i žánru absurdního dramatu Alfreda Jarryho - Ubu králem. Ale již osobnost režiséra a autora koncepce Jiřího Havelky dává znát, že Ubu se baví nebude variací na Krále Ubu, ale hra si Ubuvo jméno pouze vypůjčuje pro zdůraznění absurdnosti svého námětu i provedení.
Ubu se baví

Ubu se baví

Na počátku zkoušek byly dány pouze dvě premisy - titul inscenace a fakt, že se děj hry bude odehrávat v letadle. Zbytek kostry hry vznikal v průběhu zkoušek a to v rámci kolektivní tvůrčí aktivity režiséra Jiřího Havelky a všech zúčastněných herců. A právě herecké složení se ve hře sešlo v té vůbec asi nejsilnější sestavě v čele s Pavlem Liškou, Petrem Čtvrtníčkem, Leošem Nohou či Josefem Poláškem, kdy zejména Petr Čtvrtníček je svým humorem založeným na absurditě a improvizacích proslulý.
Ubu se baví

Ubu se baví

Havelka tento typ inscenaci v divadle Na Zábradlí nezkoušel poprvé, ale podobný typ nazkoušel například o dva roky dříve v Dejvickém divadle, s jehož herci opět na bázi kolektivního autorství nazkoušel rovněž absurdní komedii Černá díra.
Scéna inscenace Ubu se baví je tvořena výřezem do útrob letadla se třemi řadami sedadel, které jsou směrovány zády k divákům. Do sedaček postupně usedají jednotliví cestující, kteří jsou odbavování trojicí letušek. Letadlo startuje z ranveje a počíná se tak rozvíjet děj s mnoha dílčími odbočkami a zvraty, kdy jsou cestujícím nejprve odebrány mobilní telefony, později i letenky a pasy, cestující zjišťují, že každý z nich letí do zcela jiné destinace na zcela jiném kontinentě a konečně hra po hodině a půl končí tím, že se všichni cestující rozjařeně svlékají do naha.
Ubu se baví

Ubu se baví

Představení má velmi rychlý spád, mnoho vtipných okamžiků a především je založeno na excelentních hereckých výkonech, kdy díky faktu, že každý z herců si svou roli de facto napsal na tělo, si herci hru nejen užívají, ale své role hrají velmi přirozeně bez náznaku přehrávání. Jednotlivé úlohy jsou rozděleny demokraticky a každý má stejný prostor, byť asi dle očekávání nejvíce pozornosti na sebe strhává Petr Čtvrtníček.
Ubu se baví
Autor a režie: Jiří Havelka a zúčastnění
Scéna: Dáda Němeček