Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk se do našich kin dostal díky velkému mezinárodnímu ohlasu, ale i uvedení na Karlovarskému festivalu, až filmem Ostrov v roce 2001, nicméně svým originálním pojetím, jež snoubí nadání pro poetično s naturalismem a velmi často i brutalitou, absencí filmových triků, dlouhými záběry kamery, ale i přímou opozicí vůči současnému trendu světové kinematografie se zjednodušováním, klipovým střihem a maximalistickou sázkou na počítačové efekty, si u nás našel poměrně početné řady diváků tak, že jeho snímek z loňského roku Luk, u nás již tradičně premiérově uvedený na festivalu v Karlových Varech, byl očekáván s napětím i zvědavostí, kam až nás Kim Ki-duk dokáže se svou typickou emocionální manipulací, ale i dalším překročením mnoha tabu, posunout.
Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Avšak Kim Ki-duk tentokrát svého diváka překvapil absencí jak momentu překvapení, tak hry na city, ba, byť se celou Kim Ki-dukovou filmografií prolíná důraz na maximální filmovou prostoduchost, ne-li naivitu, kdy se sám Kim Ki-duk charakterizuje jako filmový amatér, je děj filmu, který neopouští palubu malého hausbótu, více méně tři zúčastnění herci, stále se opakující ústřední melodie, ale i takřka absence dialogů, příliš silnou kávou i pro ty nejvěrnější Ki-dukovi obdivovatele tak, že Luk je provázen poněkud vlažným diváckým přijetím.
Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Kim Ki-duk: Luk

Nicméně, v kontextu celé tvorby je nutné si uvědomit, že Ki-duk netočí své filmy pro ostatní, ale sám pro sebe a nelze čekat, že by se svému diváku začal jakkoliv podbízet a točit tak, jak to divák na základě jeho starších snímků očekává. Tedy snímek Luk není ani krokem stranou, ale ani vykrádáním sebe sama, jak občas zaznívá, ale naopak je krokem vpřed k ještě většímu zjednodušení, zesyrovění tak, že film Luk lze nazvat produktem filmového minimalismu. Kdo to nechápe, nechť se ani nepokouší Kim Ki-duka hodnotit.
Hwal, Japonsko + Jižní Korea, 2005 (90 min.)
Režie: Kim Ki-duk
Scénář: Kim Ki-duk